Vrijheid, gelijkheid, broederschap
‘Vrijheid, gelijkheid en broederschap’ luidde de slogan van de Franse Revolutie. Deze begrippen klinken nog steeds door in onze hedendaagse samenleving in de vorm van politieke stromingen als: liberalisme, socialisme, communisme en nationalisme. Ook de weerstand die de revolutie opriep in de toenmalige samenleving resulteerde in blijvende denkrichtingen als conservatisme en confessionalisme. In de 19e, 20e en 21e eeuwse emancipatiebewegingen van slaven, arbeiders, vrouwen, religieuze groeperingen en LHBT ia+ klinken vrijheid, gelijkheid en broederschap helder door.

Samen boden en bieden vrijheid, gelijkheid en broederschap inspiratie voor vrijwel al het moderne denken over mens en maatschappij. Toch staan deze begrippen ook op gespannen voet met elkaar. Waar liggen de grenzen van de vrijheid? Gaat vrijheid voor gelijkheid, of andersom. Zijn wij broeders of tegenspelers? Betekent broederschap een onvoorwaardelijke verantwoordelijkheid voor de ander? Over welke ander gaat het dan? Onze landgenoten? Onze geloofsgenoten? Onze partijgenoten? Europa? De medemens in het algemeen? Waar begint onze eigen verantwoordelijkheid? Hoe vrij of gelijk zijn ‘broeders’? Knellen of beschermen onze ‘familiebanden’?
De laatste vragen bewegen zich op het vlak van: democratische waarden, participatie en integratie, de oriëntatiepunten voor burgerschapsonderwijs. De bijbehorende bouwstenen: 1 vrijheid en gelijkheid, 2 macht en inspraak, 3 democratische cultuur, 4 identiteit, 5 diversiteit, 6 solidariteit, 7 digitaal samenleven, 8 duurzaamheid, 9 globalisering en 10 technologisch burgerschap, leveren concreet bouwmateriaal voor praktische onderwijsprogramma’s en kunnen in verband gebracht worden met ons uitgangspunt van vrijheid, gelijkheid en broederschap.
Op de Beekvlietboerderij willen wij met een aanbod van ééndaagse burgerschapsmodules een verbinding leggen tussen burgerschapsonderwijs voor basisschool en voortgezet onderwijs en ons verhaal van de gijzelaars tijdens de Tweede Wereldoorlog. De situatie waarin zij gedwongen verkeerden, de offers die ze brachten en de plannen die ze maakten illustreren op unieke wijze de drang naar vrijheid, het streven naar gelijkheid en de behoefte aan broederschap.
We stellen onszelf ten doel om leerlingen de positieve en inspirerende facetten van vrijheid, gelijkheid en broederschap te laten ontdekken als het gaat om de vraagstukken van onze tijd en in de verhalen van de gijzelaars toen. Uitgangspunt van onze burgerschapsmodules is steeds leerlingen zelf aan het denken te zetten. Hoe vind je de balans tussen individuele vrijheid, onderlinge gelijkheid of broederlijke solidariteit?
Voor Primair Onderwijs, klik hier
Voor Voortgezet Onderwijs, klik hier